De fiets van………………………….Hans Tabak

De fiets van………………………….Hans Tabak

Fiets HansDe fiets van Hans Tabak is een … Specialized Roubaix (type SL4 Comp), in bezit sinds januari ’15.

 

Kenmerken:

  • Volledig carbon frame, met alle kabels binnendoor het frame en met kenmerkende Zertz trilling dempende inzetstukken in voor- en achtervork.
  • Maat 58, met een wielbasis van 1029 mm, een balhoofd van 225 mm en een bovenbuis van 582 mm (horizontaal gemeten).
  • Shimano Ultegra 6800 afgemonteerd, met een compact crankstel (een TURN Zayante van Praxis Works vanwege het BB (bottom bracket) 30 systeem, met als bladen een 50 en een 34 tands).
  • Cassette achter: 11-28 (er past qua derailleur ook een 11-32 op).
  • Pedalen: Shimano SPD-SL.
  • Wielen: de originele Fulcrum S4 wielset in de praktijk vervangen door de al in bezit zijnde Shimano Ultegra 6800 wielset; geen flitsend uitziende en superlichte set, maar wel stevige, strakke en mooi lopende wielen.
  • Banden: 25 mm (op dit moment de Specialized Turbo Pro).
  • Zadelpen: Specialized CG-R, carbon, 27.2 mm (met een van de standaard zadelpen afwijkende vormgeving vanwege het trilling dempend inzetstuk).
  • Zadel: SQ Lab 611 Active, met een breedte van 14 cm; een fijn zittend zadel, ook voor de lange afstanden en bovendien ‘gevoelige gebieden’ sparend.
  • Fietscomputer: Garmin Edge 500, inclusief hartslag- en cadansmeting.
  • Fietspomp: Lezyne.

Ik heb voor deze fiets gekozen omdat de geometrie ervan mij goed past. Mijn lichaamsbouw, hoewel ‘het totaal’ lang is, maakt dat ik toch relatief ‘kort’ moet zitten, dus een korte reach maat (392 mm) en een niet te lange bovenbuis.

De Roubaix hoort thuis in de categorie van de endurance fietsen, met relatief veel comfort door geometrie en trilling dempende voorzieningen, vooral bedoeld voor lange ritten. Toch is de fiets voldoende stijf en strak om niet teveel energie verloren te gaan berg op en in de sprint. Door de langere wielbasis is de fiets ook stabiel en niet nerveus. Het wat langere balhoofd maakt dat je wat meer rechtop zit, dus een wat minder ‘racy’ houding.

Niet onbelangrijk is ook dat ik het een mooie fiets vind, van een merk met een goede reputatie en zo nodig garantie, en gekocht bij een dealer met goede service. Mijn vorige fietsen waren eerst een Trek 1400 (aluminium) en daarna een Scott CR1 (carbon). Dat waren allebei ook fijne fietsen, zij het dat de Trek knalhard was, wat je goed in je rug kon voelen op slecht wegdek.

Het grote voordeel van de Specialized Roubaix voor mij is de geometrie van het frame, relatief comfortabel maar toch strak genoeg rijdend en de stabiliteit. Zoals er nooit alleen maar voordelen bestaan, zijn er ook wel wat nadelen te benoemen, hoewel voor mij geen deal breakers: de wat ‘luiere’ geometrie maakt dat de fiets niet flitsend is als je aanzet voor bijvoorbeeld een sprint. Bovendien is het BB30 systeem gevoelig voor kraken.

…….. so let the legs do the talking!

Ten slotte, een relativering: zonder goede en getrainde beentjes rijd je op geen enkele fiets goed, duur of goedkoop, so let the legs do the talking!

Reacties zijn gesloten.